Kapcsolat
KEMOCloud Közéleti Médiatár

Ötvenhétezer forintra emelkedik jövőre a minimálbér összege

Megjelent: 2004. november 13., 10:07fidesz.huEredeti cím: archiv.fidesz.hu/index.php?Cikk=30939Archiválva: 2024. május 4.

A jelenlegi ötvenháromról ötvenhétezer forintra emelkedik jövőre a minimálbér összege, a versenyszférában pedig 3-4 százalékos reálbér-emelkedést eredményező megállapodásokat kell kötni - erről született megállapodás az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) ülésén.

Hosszas, nyolcfordulós tárgyalássorozatot lezárva az OÉT-ben megállapodás született a jövő évi minimálbérről, valamint az országos bérajánlás mértékéről. A kezdetben hatvankétezer forintos legkisebb bért követelő szakszervezetek és az 55 400 forintot javasló munkaadók végül elfogadták a kormány ajánlotta ötvenhétezer forintos minimálbért. Az egyezséget az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége nem írta alá, mert ragaszkodott az 57 500 forintos legkisebb bérhez, ám a megállapodás érdekében a konföderáció nem jelentett be vétót. A szakszervezetek korábban 4-4,5 százalékos reálérték-javulást eredményező, bruttó hat-nyolc százalékos béremelést követeltek a munkaadók bruttó 4,5 százalékos elképzelésével szemben.

A tegnap elfogadott megállapodás szerint a versenyszférában jövőre 3-4 százalékos reálemelkedést eredményező, bruttó hatszázalékos bérmegállapodásokat kell kötni. Mivel a bérajánlás a bruttó nemzeti termék (GDP) négyszázalékos növekedésére, valamint 4,5 százalékos inflációs prognózisra épül, hosszas vitát követően a kabinet végül hajlandó volt belevenni a megállapodásba azt a szakszervezeti követelést, hogy a felek szeptember 15-ig áttekintik az egyezségben foglaltak alakulását és teljesülését. A munkaadók ugyanakkor nem fogadták el, hogy a kormány egészségügyi hozzájárulás csökkentésére tett javaslata bekerüljön a megállapodásba.

A munkáltatók ragaszkodtak a kabinettel még tavaly kötött egyezségükhöz, miszerint januártól 1200 forinttal csökken e terhük. Ismeretes, a kormány időközben úgy módosított, hogy a hozzájárulás értékét csak 2005 novembertől csökkentené ezerötszáz forinttal. A melegétkeztetésnél adómentesen nyújtható hozzájárulás hatezerről nyolcezer forintra, hideg étkeztetésnél pedig háromezerötszázról négyezer forintra emelkedik.

<i>Bákonyi Ádám, Magyar Nemzet</i>